Monday 27 February 2017

SENARIO PELAN BARU i-GREAT MEGA

Perlindungan Pendapatan 500k hanya Rm 170 sebulan
Assalamualaikum... Saya ingin coretkan sedikit cadangan. Pada ketika berusia 25 tahun biasanya kebanyakan orang tidak terlintas untuk mempunyai plan perlindungan pendapatan sebanyak Rm 500k. Ini mungkin kerana kurang pendedahan terhadap perancangan kewangan. Dan mungkin perlindungan pendapatan juga ada yang tidak tahu.

Cadangan saya ringkas sahaja, kepada orang muda yang berusia 25 tahun. Sekiranya mencarum wang Rm 170 sebulan maka perlindungan 500k akan di berikan oleh pihak Great Eastern Takaful. Plan yang sayal cadangkan ini hanya perlu mencarum selama 20 tahun sahaja. Manakala perlindungan Rm500k sehingga 30 tahun (Plan I-Great Mega).

Saya juga ada buat pengiraan sama ada plan ini berbaloi atau tidak. Total caruman Rm 170 x 12bulan x 20tahun = Rm 40,800. Anggaran Cash Value selepas 30tahun rm 44k. Jika di lihat Total Nilai Cash Value melebihi Total Nilai caruman. Ia merupakan satu yang sangat baik. Setidak-tidaknya nilai caruman tidak hilang. Dan perkara yang paling berbaloi adalah perlindungan Rm 500k diberikan sepanjang tempoh plan ini serta manfaat badal haji juga boleh di masukkan.

Usia memainkan peranan, lagi muda plan ini di ambil maka caruman bulanan juga tidak tinggi. Saya pernah membuat plan untuk prospek yang berusia 38 tahun, caruman nya adalah rm 500 sebulan. Ketika usia 38 tahun begini menang ada yang merasakan plan perlindungan pendapatan sangat penting. Ini kerana tanggungan terhadap keluarga meningkat, perbelanjaan anak, loan rumah, loan kereta dan berbagai-bagi lagi tanggungjawab. Kerisauan sekiranya berlaku musibah dan putus pendapatan, bagaimana dengan kewangan?

Saya cadangkan pada yang usia muda boleh fikirkan untuk mengambil satu plan ini kerana caruman pada usia 25 tahun hanya rm170 sebulan. Jika inginkan perlindungan Rm 1 juta pun boleh saya uruskan.


Hubungi saya : 01125533149(Rashidah bt Jusoh)

No comments:

Post a Comment